عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

احداث کوئست | مرجعی برای پاسخگویی به سوالات صنعت احداث کشور

پیمانکار کیست و به چه کسی پیمانکار می گویند

هرجایی که بحث اجرای پروژه‌های مختلف مهندسی به خصوص بحث ساخت‌وساز باشد، نام پیمانکار هم به میان می‌آید. اما پیمانکار کیست؟ منظور ما از این سوالات این نیست که پیمانکار چه کسی است بلکه منظورمان این است که بطور کلی کسی که در بخش پیمانکاری پروژه مشغول به کار است چه ویژگی‌ها و وظایفی دارد که باعث شده او را پیمانکار بنامند؟ در واقع جایگاه کاری پیمانکار برای ما مورد سوال است.

پیمانکار کیست و به چه کسی پیمانکار می گویند؟

پیمانکار فارسی شده عبارت Contractor است که به معنای شخصی حقیقی یا حقوقی بوده که با کارفرما طرف قرارداد شده و وظیفه‌ای مشخص (مثلا ساخت یک مجموعه مسکونی) را برعهده می‌گیرد. پس پیمانکار طرف قانونی قرارداد با کارفرما است که اجرای پروژه‌ای را به صورت عملی بر عهده می‌گیرد.

اگر سر پروژه‌ها رفته باشید، متوجه خواهید شد که روی تابلو راهنمای پروژه در ابتدا نام پروژه، سپس نام کارفرما و درنهایت نام پیمانکار درج شده است. پیمانکار را می‌توان یک مجری عملیاتی دانست که مانند کارمند نیست که هرچه کارفرما بگوید باید انجام دهد. بلکه می‌تواند به دلخواه خود پروژه‌ای را انتخاب کرده یا رد کند. اما اگر پروژه‌ای را قبول کند موظف به اجرای آن تا انتها بدون کم و بیش است.

ویژگی های مهم یک پیمانکار موفق

هر کسی که در یک جایگاه شغلی قرار دارد در مرحله اول باید وظایفی که دارد را به‌خوبی انجام دهد تا بعد بتوان گفت اگر چه کارهایی را علاوه بر وظایفش و با کیفیتی بهتر انجام دهد، موفق است. در جواب اینکه پیمانکار کیست می‌توان همین موضوع را برای شناخت بهتر بررسی کرد.

یعنی گفت که یک پیمانکار چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتوان او را موفق دانست. در ادامه به ویژگی‌های مختلفی که از یک پیمانکار وظیفه‌شناس، پیمانکاری هم وظیفه‌شناس و هم موفق می‌سازد می‌پردازیم.

داشتن ارتباط مناسب

برای اینکه پیمانکاری، یک پیمانکار موفق باشد لازم است که ارتباطاتی مناسب داشته باشد. اگر پیمانکاری دارای ارتباط مناسب باشد می‌تواند به‌سادگی با کارفرماهای مختلف که درگیر پروژه‌های مختلف هستند ارتباط برقرار کرده و به موقع دست به انتخاب بهترین پروژه‌های پیمانکاری بزند. همچنین ارتباط مناسب باعث شفاف‌تر شدن رابطه کارفرما پیمانکار بوده و با احتمال زیاد مانع از بروز مشکلاتی که ممکن است در ارتباط با پروژه بوجود بیاید می‌شود.

رهبر بودن

شاید در خیلی از کتاب‌های با موضوع چگونه مدیر خوبی باشیم یا چگونه پروژه را رهبری کنیم، با تعداد زیادی فاکتور مختلف برای تعریف یک رهبر مناسب روبرو شده باشید. با اینکه در این مقاله سعی داریم به سوال پیمانکار کیست پاسخ دهیم اما لازم است توضیح دهیم که منظور از رهبر بودن یک پیمانکار موفق چیست؟

در یک کلام، رهبر مناسب کسی است که با کارمندانش در عین همراهی و همکاری در اجرای پروژه، دیدی فراتر از مجموعه داشته و گروه را به سمت آن هدف پیش ببرد. اگر ویژگی همراهی و همدلی را از رهبر بگیرید تنها یک رئیس باقی می‌ماند و از طرفی اگر ویژگی هدایت به سمت هدف را از رهبر بگیرید تنها یک کارمند باقی می‌ماند. پس رهبر چیزی است میان رئیس و کارمند که گروه را با همدلی به سمت هدف مشترک مجموعه پیش می‌برد.

خلاقیت داشتن

و اما سومین ویژگی که یک پیمانکار موفق باید داشته باشد، خلاقیت است. فرضا پیمانکاری وجود داشته باشد که همه کارهایش را به یک شکل انجام دهد. این کار شاید در چند پروژه اول نشان دهنده امضای ویژه پیمانکار باشد اما بعد از مدتی تکراری شده و نشان دهنده ضعف او خواهد بود. به همین دلیل خلاق بودن در اجرای پروژه‌ها یکی از ۳ ویژگی بسیار مهمی است که یک Contractor  موفق باید داشته باشد.

سه درس آموزنده از نحوه ی تفکر پیمانکار موفق

هر جایگاه شغلی دارای درس‌هایی آموزنده برای زندگی تک تک ماست. مثلا ویژگی‌های یک مدیر موفق می‌تواند به ما در مدیریت بهتر زندگی‌مان کمک کند، یا برای مثال جایگاه شغلی هنرمند و استفاده از دیدگاه وی ما را در زیباتر دیدن دنیا یاری می‌رساند.

این موضوع در مورد پیمانکار موفق هم درست است. حال که به سوال پیمانکار کیست و چه ویژگی‌هایی سازنده پیمانکار موفق است جوابی نسبتا مناسب داده‌ایم، بهتر است سراغ سه درس آموزنده‌ای که می‌توان از نحوه‌ ی تفکر پیمانکار موفق گرفت برویم و آن را بررسی کنیم.

درس اول: ارتباط موثر داشته باشید

داشتن نحوه تفکر پیمانکار موفق به ما می‌آموزد که اگر قصد داریم در زندگی خود موقعیت‌های مناسب برایمان ایجاد شود، باید حتما ارتباط موثر با اشخاص موفق و مناسب داشته باشیم. ارتباط موثر چیزی فراتر از ارتباط صرف داشتن است.

رابطه پیمانکار موفق با کارفرمایان بسیار حرفه‌ای بوده و به گونه‌ای پیش می‌رود که به خلق موقعیت‌های مناسب جدید بیانجامد. همین نوع ارتباط با افراد زندگی‌مان می‎تواند ما را به سطحی از شبکه روابط برساند که سراسر خلق موقعیت‌های جدید باشد.

درس دوم: زندگی کنید اما مدیر آن هم باشید

درس دومی که از نحوه ی تفکر پیمانکار موفق می‌گیریم این است که با حفظ تعادل میان مدیریت زندگی و البته زندگی کردن لحظاتمان، یک شرایط مناسب برای خود بسازیم. عده‌ای تنها به این فکر می‌کنند که چگونه به اهداف آتی خود برسند و همین فکر آنها را از بودن در لحظه غافل می‌کند.

از طرفی عده‌ای هم هستند که تنها در لحظه اکنون زندگی کرده و هیچ هدف مشخصی برای آینده ندارند. پیمانکار موفق با مدیریت لحظه اکنون (اجرای پروژه) همزمان به فکر رسیدن به هدف آینده (تکمیل پروژه) هم هست. پس ما هم باید با مدیریت لحظه حال زندگی خود زندگی کرده و همزمان نگاهی به آینده داشته باشیم و به سمت اهدافمان پیش رویم.

درس سوم: خلاقانه عمل کنید

تکراری شدن کارها و ملال‌آور شدن زندگی، مثل خوره‌ای است که اگر به جان زندگی هر کسی بیفتد امکان فروپاشی زندگی وی را دارد. حتی در زندگی زناشویی نیز تکرار شدن باعث دلسردی و زده شدن طرفین می‌گردد.

نحوه تفکر پیمانکار موفق، به ما می‌آموزد که هر پروژه تکراری را هم خلاقانه اجرا کرده و آن را از تکراری بودن در بیاوریم. مثلا خرید کردن هفتگی را با رفتن به فروشگاه‌های جدید و خرید اجناس متفاوت می‌توان به نحو خلاقانه هم انجام داد. پس مانند یک پیمانکار موفق خلاقانه عمل کنید تا دچار ملال نشوید.

درباره Ehdas Questکاربر طلایی

ارسال نظر

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

با تیک زدن این دکمه شما قوانین و مقررات و حریم خصوصی را پذیرفته اید.