عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

احداث کوئست | مرجعی برای پاسخگویی به سوالات صنعت احداث کشور

مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان ( مصالح و فراورده های ساختمانی)

هدف از انتشار مبحث 5 چیست؟


هدف از تدوین این مبحث، ارائه مشخصات فنی مواد، مصالح و فرآورده های ساختمانی به منظور حفظ ایمنی، بهداشت، محیط زیست، دوام مناسب و صرفه اقتصادی در ساختمان است. دامنه كاربرد آن نیز محدود به انواع مواد، مصالح و فراورده های ساختمانی متعارف است، كه در بنای انواع ساختمان ها و تأسیسات مربوط، مورد استفاده قرار می گیرد.

این مصالح و فرآورده های ساختمانی باید، جوابگوی نیازهای طراحی باشد. از این رو، مهندسان طراح، ناظر و مجری باید با توجه به مشخصات ساختمان و تأسیسات، مواد و مصالح و فراورده های ساختمانی مناسب را انتخاب و حداقل مشخصات فنی آن ها را مطابق طرح ارائه كنند.

مشخصات ارائه شده در طرح ها، بایستی با ضوابط مطرح در این مبحث تطبیق كند. با توجه به زلزله خیز بودن ایران بایستی برای سبک سازی و كاهش جرم ساختمان، مصالح مقاوم و سبك با حداكثر نسبت مقاومت به وزن به كار برده شود، تا علاوه بر ایمنی بیشتر، تأثیر زلزله بر ساختمان نیز كاهش یابد.

همچنین با توجه به ضرورت حفظ محیط زیست، تولیدكنندگان و مصرف كنندگان می بایستی در استفاده مجدد، بازیافت و بازیابی مواد، مصالح و فرآورده های ساختمانی با رعایت ضوابط اهتمام ورزند.

تغییرات ویرایش فصل پنجم:

کمیته مبحث پنجم در پروژه‌ای اکثر آئین‌نامه‌ها و دستورالمل‌های کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان را مطالعه و بررسی نموده و در انتها شیوه بین المللی ISO برای فصل‌بندی مبحث پنجم جدید را انتخاب نموده است تولیدات و فرآورده‌های جدید مصالح ساختمانی، ویژگی‌ها و مشخصات فنی مصالح و آخرین استانداردهای تدوین شده جهانی و سازمان ملی استاندارد ایران در این ویرایش مورد توجه ویژه قرار گرفته است تغییرات دیگری که در ویرایش فعلی صورت پذیرفته است در زیر خلاصه می‌گردد.

۱- ترتيب ارائه فصول مبحث کاملا تغییر یافته و بر اساس دستورالعمل ISO منظم گردیده است.

 

فایل کامل مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان در فایل پیوست قرار گرفته است.


فایل پیوست

درباره Ehdas Questکاربر طلایی

ارسال نظر

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

با تیک زدن این دکمه شما قوانین و مقررات و حریم خصوصی را پذیرفته اید.