عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

احداث کوئست | مرجعی برای پاسخگویی به سوالات صنعت احداث کشور

همه چیز درباره اتوماسیون ساختمان و روش اجرای آن

قطاری که اهالی زمین همگی سوار بر آن هستیم قطاری سریع السیر به مقصد مدرنیته می باشد. این روزها در گوشه و کنار جهان هر روز خبرهایی از گسترش فناوری می شنویم. موضوع “سیستم اتوماسیون ساختمان چیست” نیز یکی از این اخبار است. اخباری که در کشور خودمان نیز سر و صدای زیادی به پا کرده است. اتوماسیون ساختمان یک اقدام تکنولوژیک در راستای بهینه سازی زندگی های امروزی، افزایش ایمنی و امنیت در ساختمان ها، خلق رفاه، کاهش هزینه های انرژی و حفظ منابع تجدید ناپذیر و حفاظت از محیط زیست می باشد. در این مطلب قصد داریم در مورد اتوماسیون ساختمان و روش اجرای آن به گفتگو بپردازیم.

سیستم اتوماسیون ساختمان چیست؟

به نظر شما اگر بخواهیم در مورد موضوع “سیستم اتوماسیون ساختمان چیست” مطلبی را بیان کنیم، چه می توان گفت؟ سیستم اتوماسیون ساختمان سیستمی مبتنی بر ارائه راهکارهای تکنولوژیک جهت اتوماتیک سازی بخش های مختلف ساختمان مانند سیستم تهویه، سیستم های سرمایشی گرمایشی، موتورخانه، سیستم گازرسانی، لوله کشی آب، سیستم های تهویه مطبوع، دزدگیر، پارکینگ، استخر و سیستم های روشنایی می باشد.

این ایده برای ساختمان های بزرگی که مدیریت آن ها دشوار و چالشی است یک ایده ناب محسوب می شود. هدر رفت انرژی زمانی که از کنترل خارج شود بی شک هزینه های هنگفتی به شما تحمیل خواهد کرد.

موضوع “سیستم اتوماسیون ساختمان چیست” متشکل از سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری می باشد که در ساختمان شما و روی سیستم های هوشمندی چون تبلت، تلفن همراه و لپ تاپ نصب می شوند. بخش های مختلف ساختمان در بسترهای نرم افزاری که قابلیت برنامه نویسی و برنامه ریزی دارند به هم اتصال پیدا می کنند.

مزایای نسل جدید اتوماسیون ساختمان نسبت به BMS چیست؟

سیستم هوشمندسازی یا همان اتوماسیون BMS یکی از قدیمی ترین سیستم های اتوماسیون ساختمان است که تکنولوژی آن مبتنی بر سیم کشی می باشد. این سیستم در مقایسه با اتوماسیون ساختمان نسل جدید دارای هزینه بالاتری می باشد و نصب سخت افزارها در آن با چالش های فراوانی همراه است.

در این سیستم امکان تعریف سناریوهای محدودی وجود دارد و عدم توانایی کنترل از راه دور ساختمان از دیگر نقاط ضعف این سیستم به شمار می رود. از تعمیرات پر دردسر و محدودیت در خدمات دهی نیز بهتر است چیزی نگوییم. این نقاط ضعف موجب شده تا نسل جدیدی از اتوماسیون ساختمان تحت عنوان سیستم وایرلس روانه بازار شود.

روش اجرای سیستم اتوماسیون ساختمان چیست؟

منظور از اجرای سیستم اتوماسیون ساختمان چیست؟ برای اجرای این مورد باید به عناصر این سیستم اشراف داشته باشید. این عناصر شامل حسگرها، کنترل کننده ها، دستگاه های خروجی، پروتکل های ارتباطی و رابط های نرم افزاری می شوند.

روش اجرای اتوماسیون ساختمان بستگی به نوع اتوماسیون دارد. نسل قبلی اتوماسیون ساختمان که مبتنی بر سیم کشی بود نیاز به کابل کشی داشت، اما برای اجرای نسل دوم اتوماسیون ساختمان که به سیستم وایرلس معروف است، به تخریب و سیم کشی نیازی نیست. عدم نیاز به اتصالات مبتنی بر سیم کشی و استفاده از سیستم وایرلس موجب شده که بتوانید با هزینه بسیار کمتر از BMS اقدام به اجرای سریع اتوماسیون ساختمان نمایید.

اولین گام از اجرای سیستم اتوماسیون ساختمان چیست؟ برای این کار اولین قدم نصب سنسورهای مختلف از جمله سنسورهای نور و روشنایی، سنسور نشت گاز، سنسور دود، سنسور دزدگیر، سنسور نشت آب و سنسورهای دما و رطوبت در سرتاسر ساختمان نصب شوند. این سنسورها داده های محیط را دریافت می کنند و بعد از پردازش دستورات لازم را به کنترل پنل مرکزی صادر می کنند.

یکی از مهمترین اقدامات در سیستم اتوماسیون ساختمان چیست؟ از مهمترین اقدامات این سیستم  برنامه نویسی تجهیزات و محصولات هوشمند و سناریو نویسی است که باید توسط برنامه نویس های خبره و حرفه ای انجام شود. اتوماسیون برق ساختمان، اتوماسیون دوربین های امنیتی، نصب آژیرهای اعلام خطر، نصب سیستم کنترل تردد هوشمند، اتوماسیون آسانسور و سیستم شوتینگ زباله همگی از جمله اقداماتی است که در این راستا باید انجام شود.

تاثیر سیستم اتوماسیون ساختمان چیست؟

بالا رفتن سرسام آور هزینه ها در یک ساختمان گاهی اوقات هیچ جوره قابل کنترل نیست. در اینگونه مواقع مدیریت ساختمان به شیوه سنتی دیگر جوابگو نیست و باید سراغ اتوماسیون ساختمان رفت. به کمک موضوع “سیستم اتوماسیون ساختمان چیست” می توان از هزینه های اضافی کاست، ایمنی و امنیت را در بالاترین سطح برقرار نمود، عمر مفید ساختمان را افزایش و استهلاک را کاهش داد و به ارزش ساختمان افزود.

در واقع می توان یک ساختمان شیک و امروزی داشت که بخش های مختلف آن جلوه ای از مدرنیته و توسعه تکنولوژی در قرن 21 هستند. این موضوع زیبایی ساختمان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

درباره Ehdas Questکاربر طلایی

ارسال نظر

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

با تیک زدن این دکمه شما قوانین و مقررات و حریم خصوصی را پذیرفته اید.