عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

احداث کوئست | مرجعی برای پاسخگویی به سوالات صنعت احداث کشور

ماده 9 شرایط عمومی پیمان

مهندس مشاور، مهندس ناظر

الف) مهندس مشاور، شخص حقیقی یا حقوقی است که برای نظارت بر اجرای کار، در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان، از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می شود.
ب) مهندس ناظر، نماینده مقیم مهندس مشاور در کارگاه است و در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان به پیمانکار معرفی می شود.

تعریف مهندس مشاور در ماده ۹ شرایط عمومی پیمان

مهندس مشاور که در ماده ۹ شرایط عمومی پیمان درج شده است وظیفه نظارت بر اجرای پروژه را بر عهده دارد و حدود اختیارات این رکن از قرارداد های پیمانکاری در اسناد و مدارک پیمان تعیین می شود. بنابراین در قراردادهای پیمانکاری حدود اختیارات مهندس مشاور منوط به اراده طرفین قرارداد می باشد و این رکن از قراردادهای پیمانکاری دارای اختیارات نامحدود نمی باشد.

مهندس مشاور شخص حقیقی است یا حقوقی؟

کارفرما و مهندس ناظر اجبارا می بایست اشخاص حقوقی باشند اما در خصوص مهندس ناظر این رویه حاکم نیست و مهندس ناظر می توان شخص حقوقی یا حقیقی باشد.

آیا کارفرما شخصا می تواند مهندس مشاور باشد؟

از منظر قانونی مهندس ناظری که در ماده ۹ شرایط عمومی پیمان تعیین شده است الزاما نیازی نیست که شخص ثالثی باشد و از نظر وکیل امور پیمانکاری قانون منعی برای اینکه مهندس ناظر خود کارفرما باشد قرار نداده است و کارفرما می تواند شخصا وظیفه نظارت را بر عهده گیرد و یکی از واحدهای سازمان خویش را به عنوان مثال واحد فنی را برای نظارت تعیین کند و در اسناد و مدارک پیمان نام او درج گردد.

آیا پیمانکار می تواند مهندس مشاور باشد؟

در پرسش قبل بیان داشتیم که مهندس ناظر تعیین شده در ماده ۹ شرایط عمومی پیمان می تواند خود کارفرما باشد حال وکیل امور پیمانکاری می خواهد این موضوع را به شما بگوید که مهندس ناظر می تواند پیمانکار نیز باشد. به عبارت دیگر کارفرما که اختیار تعیین مهندس ناظر را دارد می تواند پیمانکار را به عنوان مهندس ناظر تعیین نماید و از نظر قانونی منعی برای این کار وجود ندارد.

وکیل امور پیمانکاری و مهندس ناظر

ماده ۹ شرایط عمومی پیمان مهندس ناظر را تعریف نموده است و لازم به ذکر است که مهندس ناظر نماینده و در واقع امین مهندس مشاور در پروژه های پیمانکاری می باشد. البته لازم به ذکر است که وظایف مهندس ناظر به صورت مشروح در ماده ۳۳ شرایط عمومی پیمان درج شده است که وکیل امور پیمانکاری در بررسی ماده ۳۳ شرایط عمومی پیمان بدان خواهد پرداخت.

درباره Ehdas Questکاربر طلایی

ارسال نظر

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

با تیک زدن این دکمه شما قوانین و مقررات و حریم خصوصی را پذیرفته اید.