عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

احداث کوئست | مرجعی برای پاسخگویی به سوالات صنعت احداث کشور

تعریف کارگر در قانون کار چیست؟

کارگر در ماده‌ی ۲ قانون کار تعریف می‌شود:

کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

کارگر …(کسی است)…

اولین معیار از همین عبارت استخراج می‌شود که کارگر حتماً یک شخص حقیقی است و شرکت‌ها و کارخانجات و مؤسسات و امثالهم نمی‌توانند کارگر باشند.

اگر در همین ماده به جای عبارت (کسی است) از (شخصی است) استفاده می‌کردند، آن وقت شرکت‌ها و اداره‌جات هم می‌توانستند کارگر باشند، چون (شخص) ممکن است حقیقی یا حقوقی باشد.

…(به هر عنوان)…

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، برای شناسایی کارگر اصلاً عنوان شغلی مهم نیست و یک نویسنده، جراح قلب، فضانورد، پژوهشگر یا مترجم هم می‌تواند کارگر باشد.

…(در مقابل دریافت حق‌السعی)…

کلمه‌ی حق‌السعی مفهوم عجیب و غریب و پیچیده‌ای نیست، بلکه همان مزد و سایر مزایایی است که به اعتبار قرارداد کار به کارگران داده می‌شود، مثلاً کارفرما در ازای کار کارگران به آن‌ها هزینه‌های مسکن و عائله‌مندی و ایاب و ذهاب پرداخت می‌کند یا شاید بخشی از حقوق آن‌ها را به‌صورت غیرنقدی پرداخت کند که کلمه‌ی حق‌السعی همه‌ی آن‌ها را در بر می‌گیرد.

…(به درخواست کارفرما) …

زمانی شخص کارگر محسوب می‌شود که ضمن داشتن شرایط دیگر (که در بالا گفتیم) تحت نظارت و دستور دیگری کار کند وگرنه کارگر نیست،

درباره Ehdas Questکاربر طلایی

ارسال نظر

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

با تیک زدن این دکمه شما قوانین و مقررات و حریم خصوصی را پذیرفته اید.