عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

احداث کوئست | مرجعی برای پاسخگویی به سوالات صنعت احداث کشور

انواع سازه‌ های از پیش ساخته شده

انواع سازه های پیش ساخته شده به‌دلایلی مانند سرعت بالا در ساخت‌وساز و قیمت مناسب به یکی از پرطرفدارترین روش‌های ساخت منزل تبدیل شده‌اند. قیمت مناسب، طراحی خوب، پیاده‌سازی سریع و امکان جابه‌جایی سازه از جمله مزایای این خانه‌ها به شمار می‌روند. تنوع سازه‌های از پیش ساخته شده بسیاری را به سوی این محصولات سوق داده است.

سازه‌ از پیش ساخته شده چیست؟

به ساختمان‌هایی که اجزای آن در کارخانه تولید و سپس به مکان مورد نظر آورده و در آنجا مونتاژ می‌شوند؛ سازه‌های از پیش ساخته شده می‌گویند. به طور کلی، می‌توان گفت این نوع سازه‌ها طی دو قرن اخیر پا به عرصه گذاشته‌اند. هدف اصلی از ایجاد این ساختمان‌ها برطرف کردن مشکلات ساختمان‌های معمولی است. همچنین آن‌ها تلاش می‌کنند ساختمانی با قابلیت‌های بیشتر بسازند. انواع سازه‌ های از‌ پیش ‌ساخته‌ شده در پروژه‌های عمرانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از جمله اصلی‌ترین انواع سازه از پیش ساخته شده می‌توان به نوع بتنی اشاره کرد.

تاریخچه شکل‌ گیری سازه‌‌ های از پیش ساخته

اولین سازه از پیش ساخته شده، توسط مهاجران انگلیسی به استرالیا آورده شده بود که در آن دوران به خانه‌های قابل حمل معروف بودند. در سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۰ شرکت‌های متعددی در ایالات متحده آمریکا شروع به فروش قطعات ساختمان‌های پیش‌ساخته کردند؛ زیرا خانه‌های پیش ساخته در مقایسه با خانه‌های معمولی به نیروی کار کمتری نیاز دارد که در نتیجه قیمت نهایی محصول برای عموم مردم به صرفه‌تر می‌کند. جالب است بدانید که هنوز هم در قرن ۲۱ تعدادی از این خانه‌ها پابرجاست. سپس در آلمان تا سال ۱۹۴۸ بیش از ۵۰۰۰ خانه پیش‌ساخته برای اعضای ارتش آمریکا ساخته شد.

کاربردهای سازه‌ های از پیش ساخته شده

سازه‌های از پیش ساخته شده مانند واحدهای مسکونی دارای بخش‌های مختلفی همچون پذیرایی، آشپزخانه و… هستند. به‌ همین دلیل کاربردهای بسیاری دارند و برای ساخت انواع ویلا، اماکن ورزشی، مدرسه، دفاتر مدیریتی و اداری به‌ کار برده می‌شوند.

سازه‌ های از پیش ساخته با سازه ‌های سنتی چه تفاوت ‌هایی دارد؟

انواع سازه ‌های از پیش ساخته شده در محیط‌های صنعتی تولید شده و در طی چند هفته ساخته می‌شوند. این در حالی است که ساخت ساختمان‌های سنتی ممکن است از یک تا چند سال طول بکشد. در ساخت پروژه‌های سنتی، مشکلاتی وجود دارد که در محیط کارخانه نیست. همچنین عوامل مختلفی مانند عوامل طبیعی، بارش برف و باران و … باعث می‌شوند ساخت سازه‌های سنتی با مشکل مواجه شده و روند ساخت‌وساز طولانی شود. به طور کلی سازه‌‌های از‌ پیش‌ ساخته ‌شده در کیفیت، خدمات پس از فروش، مدیریت ساخت و … با سازه‌های سنتی متفاوت‌اند.

سازه‌ از پیش ساخته شده چه انواعی دارد؟

از جمله انواع سازه‌‌ های از پیش ساخته شده می‌توان به سازه‌های سیار، ثابت و بتنی اشاره کرد. در شرح آن ها باید گفت سازه‌های ثابت قابلیت جابه‌جایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر را دارند؛ اجزای آن‌ها در کارخانه‌های مختلف تولید و پس از تکمیل مراحل ساخت، در مکان مورد نظر نصب می‌شوند.

سازه‌های ثابت نیز در موارد زیادی کاربرد دارند. آنها به‌گونه ای طراحی و تولید می‌شوند که نیاز به جابه‌جایی نداشته باشند و در مکانی مشخص نصب می‌شوند. این سازه‎ ها از بتن پیش ساخته استفاده می‌کنند. این بتن‌ها انواع مختلفی دارند که بهتر است هنگام خرید آن‌ها دقت بسیاری داشته باشید.

مهم ترین مزایای سازه‌ های از پیش ساخته ‌شده

علاوه بر موارد ذکر شده، این سازه‌ها مزایای دیگری نیز دارند. کاربردهای گسترده و قیمت مناسب آن‌ها باعث شده تا جایگاه خود را در صنایع مختلف تثبیت کنند. طراحی، پیاده‌سازی سریع، امکان جابه‌جایی سازه، استحکام بالا، مقاومت در برابر زلزله و حوادث ناگوار، کیفیت ثابت شده، زیبایی چشم‌گیر، عایق مناسب برای سرما و گرما و…. از دیگر مزایای سازه‌های از پیش ساخته شده به شمار می‌رود.

انواع سازه‌ های از پیش ساخته شده

خانه‌ پیش ساخته دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع آن، می‌تواند کارایی‌های مختلفی را از این محصول انتظار داشت. از متداول‌ترین انواع سازه ‌های از پیش ساخته شده می‌توان به مواردی مانند سازه از پیش ساخته مونتاژ در محل، سازه چوبی و… اشاره کرد.

سازه پیش ساخته مونتاژ در محل

یکی از رایج‌ترین، روش‌های طراحی سازه از پیش ساخته شده، ساخت خانه در محل مورد نظر است. برای این کار، لازم است شرکت تولید کننده، تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای ساخت خانه را به محل مورد نظر انتقال دهد و در همان مکان، سازه را پیاده سازی کند. تمامی فرآیند ساخت، اندازه‌گیری و… در کارخانه انجام شده و تنها مونتاژ کردن سازه در محل انجام می‌شود. برای ساخت بسیاری از سازه‌های پیش ساخته، به بتن اکسپوز نیاز دارید. بسیاری نمی‌دانند بتن اکسپوز چیست و چه مزایایی دارد. در این حالت توصیه می‌شود با کارشناسان این حوزه در اتباط باشند.

سازه پیش ساخته چوبی

ساختمان‌های پیش ساخته چوبی از دیگر انواع سازه‌های پیش ساخته هستند که قدیمی ترین و پر کاربردترین سازه‌های پیش ساخته محسوب می‌شوند. استفاده از این نوع ساختمان سازی در مناطق با رطوبت بالا همچون شهرهای شمالی ایران، کشورهای اروپایی و کانادا بسیار رایج است. خانه‌های پیش ساخته چوبی در کارخانه، طراحی و تولید می‌شوند. علت عمده استفاده بسیار زیاد این نوع سازه‌ها، فراوانی چوب در طبیعت است و از آن‌ها برای ساخت انواع ویلا و ساختمان استفاده می‌شود.

توانایی تحمل بار بیشتر، قیمت مقرون به صرفه، استحکام بالا در برابر زلزله، نمایی زیبا و جذاب، عایق مناسب در برابر صدا، سازگاری با محیط، وزن پایین در مقایسه با دیگر سازه‌ها و…  از جمله مهم‌ترین مزایای سازه‌های از پیش ساخته شده چوبی به شمار می‌روند. این سازه در کنار مزایا از معایبی مانند آسیب‌پذیر بودن در برابر آتش‌سوزی و نیازمندی به ماشین‌آلات و لوازم مختلف برای اجرای آن نیز برخوردار است.

سازه پیش ساخته بتنی

ساختمان‌های پیش ساخته بتنی از دیگر انواع این محصولات هستند که جزء مقاوم‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع سازه های از پیش ساخته شده محسوب می‌شوند. در طراحی این نوع سازه‌ها از بتن و فولاد استفاده می‌شود که در ساخت‌ ساختمان‌های چند طبقه، سدها، تونل‌ها و برج‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در اصل ساختمان‌های بتنی پیش ساخته عبارت‌اند از ساخت اعضای سازه ای بتنی در کارخانه به صورت انبوه و سپس نصب و یکپارچه نمودن اجزاء سازه در مرحله اجرا در سایت به طوری که بتواند وظایف مورد انتظار یک سازه را مطابق با موازین و آیین نامه‌ها بر آورده سازد. در طراحی و ساخت سازه‌های پیش ساخته بتنی، طراحی اتصالات و انواع آن یکی از مهم ترین فاکتورهای ساخت و ساز است.

این سازه‌ها در کارخانه‌های تخصصی تولید می‌شوند. برای تولید و ساخت سازه‌های بتنی پیش ساخته، ابتدا مصالح و قالب‌های سازه را آماده نموده و سپس آرماتوربندی سازه داخل قالب مورد نظر انجام می‌شود. در مرحله بعد، بتن ریزی در قالب‌های آرماتوربندی شده انجام می‌شود. این قالب‌ها را تا مدتی نگهداری نموده تا کاملا محکم شود. در ادامه پس از عملیات قالب برداری، سازه بتنی پیش ساخته کاملا آماده بوده و قابلیت استفاده در ساخت سازه را پیدا می کنند.

سازه پیش ساخته بتنی، مزایا و معایب خاص خود را دارند. مزایای این محصولات شامل قابلیت تحمل بالا در برابر انواع آتش‌سوزی، مقاوم در برابر رطوبت و آب، عمر مفید در مقایسه با سایر سازه‌ها، قیمت مناسب و شکل‌پذیری بالا می‌شود. مقاومت کششی بسیار پایین، وزن بالا، سختی برای نصب قطعات، نیزمندی به افراد متخصص از معایب عمده در سازه‌های بتنی شمرده می‌شوند.

سازه از پیش ساخته ساندویچ پانلی

ساندویچ پانل، از جمله سازه‌های امروزی و مدرن است که برای ساخت ویلاها از آن استفاده می‌شود. استفاده از ساندوچی پانل، در عین سبک بودن، ایمنی ساختمان را بالا می‌برد. جابجایی راحت این سازه، از دیگر ‌دلایل استفاده از آن است؛ به طوری که می‌توان به راحتی آن را حمل کرد.

یکی از رایج‌ترین و مناسب‌ترین خانه‌های پیش ساخته، انواع ساندویچ پانلی آن‌هاست؛ به‌دلیل قیمت مناسب و همچنین وزن پایین، در حال حاضر این محصولات طرفداران زیادی دارند. قابلیت جابجایی، زیبایی ظاهری، رعایت موارد بهداشتی در اجرا، قابلیت بازیافت، نیاز به زمان اجرای کم و… از دیگر مزایای این سازه‌ها هستند.

سازه از پیش ساخته ال اس اف

ساختمان‌های ال اس اف از مدرن ترین و جدیدترین انواع سازه‌ های از پیش ساخته شده محسوب می‌شوند. ال اس اف (LSF) در اصل سازه‌ای مودولاری است که از مقاطع فولادی جدار نازک (LGS) تشکیل شده‌ است. این سازه‌های فولادی از ورق‌های کم ضخامت فولادی با پوشش‌ گالوانیزه تشکیل شده‌اند که با استفاده از دستگاه‌های مخصوص نورد، غلتک زنی شده و به صورت پروفیل‌های سبک در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. از پروفیل‌های طرح C ، U و Z در ساخت این سازه‌ها استفاده می شود که توسط پیچ و مهره یا پیچ‌های سر ویفر (خود حفاری) به یک دیگر متصل می شوند.

سازه‌های پیش ساخته ال اس اف فولادی عمدتاً به صورت خشک و با استفاده از اتصالات پیچیده و مهره اجرا می ‌شوند. سازه‌های ‏ال اس اف تشکیل دهنده چهارچوب یا اسکلت ساختمان هستند. دیگر قسمت‌های ساختمان با استفاده از مصالح مختلف از جمله سرامیک، سنگ و پی‌وی‌سی پوشش داده می شود. فضای درونی ساختمان نیز هیچ تفاوتی با ساختمان‌های معمولی ندارد. در بیشتر کشورهای پیشرفته در ساخت پروژه‌های بزرگ و مطرح از این نوع سازه‌ها استفاده شده است.

چه عواملی در قیمت سازه ‌های از پیش ساخته شده تاثیرگذار است؟

قیمت انواع سازه های از پیش ساخته شده به دلیل گستردگی مصرف در صنایع مختلف، برای بسیاری مهم است. کیفیت و ضخامت فولاد، ضخامت دیوار، کیفیت مصالح به‌ کار رفته، ظاهر کلی خانه‌ی پیش‌ساخته، ابعاد، امکانات و مواد اولیه‌ای که برای ساخت آنها به‌کار می‌رود در قیمت انواع سازه های از پیش ساخته شده نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

هنگام خرید سازه‌های از پیش ساخته شده باید به چه نکاتی توجه داشت؟

مواد مختلفی در کیفیت انواع سازه های از پیش ساخته شده تاثیر بسزایی دارند. از سری مواردی که در هنگام خرید سازه‌ها باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت باکیفیت‌بودن مصالح و مواد استفاده‌ شده در سازه، ارائه‌ی خدمات پشتیبانی مستمر، قابل اعتماد‌ بودن شرکت سازنده و استفاده از نیروی کار متخصص در مراحل تولید و مونتاژ هستند.

انواع سازه های از پیش ساخته شده به دلیل کاربرد و مزایایی که دارند جایگاه خود را در صنایع مختلف به تثبیت رسانده‌اند. سازه‌های از پیش ساخته شده مانند واحدهای مسکونی دارای بخش‌های مختلفی همچون پذیرایی، آشپزخانه و… هستند. انواع سازه ‌های از پیش ساخته شده در محیط‌های صنعتی تولید شده و در طی چند هفته ساخته می‌شوند؛ این در حالی است که ساخت ساختمان‌های سنتی ممکن است از یک تا چند سال طول بکشد. از متداول‌ترین انواع سازه ‌های از پیش ساخته شده می‌توان به مواردی مانند سازه از پیش ساخته مونتاژ در محل، سازه چوبی و… اشاره کرد.

درباره Ehdas Questکاربر طلایی

ارسال نظر

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

با تیک زدن این دکمه شما قوانین و مقررات و حریم خصوصی را پذیرفته اید.