عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

احداث کوئست | مرجعی برای پاسخگویی به سوالات صنعت احداث کشور

آجر هوشمند چیست و در کجا کاربرد دارد؟

آجر یکی از رایج ترین انواع مصالح ساختمانی است که از دیرباز تا به امروز برای ساخت و ساز از آن استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی آجر هوشمند نیز طراحی شده است تا با ایجاد تغییرات بزرگ، روش ساخت سازه ها را متحول کند.‌ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با این نوع آجر، درباره مزایا و معایب آن نیز بدانیم.‌

آجر هوشمند نوعی مصالح یا بلوک ساختمانی است که از فناوری پیشرفته برای ارائه ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد فراتر از آجرهای سنتی استفاده می کند. این آجرها از مواد مختلفی مانند بتن، خاک رس یا پلیمر ساخته می شوند و معمولا ساختاری متفاوت با آجرهای سنتی برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد.

عموما آجرهای هوشمند شبیه به لگو بازی کودکان طراحی شده تا نیازی به استفاده از مصالح زیاد برای چسباندن آن ها وجود نداشته باشد. هم چنین این آجر ها به گونه ای ساخته می شوند که عملکرد خود ترمیم کنندگی داشته باشند.

البته استفاده از این بلوک های هوشمند سرعت ساخت سازه را بالا می برد و در کنار مزایایی که ارائه می دهند، می توانند بهترین انتخاب در نظر گرفته شوند. از آجر های هوشمند برای ساخت ساختمان ها، پل ها، پیاده رو ها و هر مکانی که نیاز مبرم به مزایای آن ها دارند، استفاده می شود.

مزایای استفاده از آجرهای هوشمند

بعد از آشنایی با آجر هوشمند نوبت به آگاهی درباره مزایا می رسد. به همین دلیل در این قسمت به مزایا اشاره می کنیم:

1. صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز

استفاده از آجر هوشمند در ساخت و ساز همان طور که پیش تر ذکر شد، به دلیل استفاده کمتر از مصالح برای چسباندن، در هزینه ها صرفه جویی می شود. هم چنین این آجرها کمتر نیاز به نگهداری دارند. پس در این زمینه هم نیاز به هزینه بالا نخواهند داشت.

2. صرفه جویی در مصرف انرژی

آجرهای هوشمند به دلیل ساختار منحصر به فرد خود عایق گرما و سرما هستند. به همین دلیل در فصول گرم با هدایت گرما به بیرون و در فصول سرد با احتباس آن باعث صرفه جویی در مصرف برق و انرژی خواهند شد. گفته می شود استفاده از این آجرها 60 درصد از مصرف انرژی را در منازل کاهش داده است.

3. استحکام و مقاومت بالا

استفاده از آجر هوشمند باعث بالا رفتن استحکام سازه می شود. این آجرها در برابر ضربه و تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم هستند و استحکام بالایی را از خود نشان می دهند. به همین دلیل است که استفاده از آن ها در بیشتر پروژه ها توصیه می شود.

معایب استفاده از آجرهای هوشمند

آجر هوشمند علاوه بر مزایای که دارد شامل بعضی از عیوب نیز می شود که بهتر است جدی گرفته شوند. البته معمولا این معایب قابل حل هستند و درواقع استفاده از آجرهای هوشمند با وجود آن ها نیز مقرون به صرفه در نظر گرفته می شود.

1. بالا بودن قیمت آجر

آجرهای هوشمند اغلب از فناوری ‌ها و مواد پیشرفته استفاده می ‌کنند که می ‌تواند آن ها را در مقایسه با آجرهای سنتی گران‌ تر کند. البته این بالا بودن هزینه ها معمولا فقط برای خرید آجر است و برای نصب نیست.

2. کمتر در دسترس بودن

ممکن است کمی برای خرید آجر هوشمند دچار مشکل شوید. زیرا این فناوری به تازگی ایجاد شده و مقدار کمتری از این آجر نسبت به آجر معمولی تولید شده است. بنابراین ممکن است تولید کنندگان کمتری را در بازار مشاهده کنید که این محصول را به فروش می رسانند.

3. استفاده از نیروی متخصص

ممکن است شما نیاز به نیروی متخصص برای نصب آجرها داشته باشید. استفاده از این آجرها به دلیل طراحی و ساختار متفاوت کمی سخت تر و تخصصی تر از آجرهای سنتی است. شما هم می توانید از نیروی متخصص استفاده کنید و هم نیروی فعلی خود را برای این کار آموزش دهید.

درباره Ehdas Questکاربر طلایی

ارسال نظر

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

با تیک زدن این دکمه شما قوانین و مقررات و حریم خصوصی را پذیرفته اید.