عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

احداث کوئست | مرجعی برای پاسخگویی به سوالات صنعت احداث کشور

همه چیز در مورد سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی یکی از سامانه‌های دولتی و بسیار کارآمد است که جهت سامان‌دهی به مشکلات و رسیدگی‌های مالیاتی راه اندازی شده است. این سامانه نقش بسزایی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی دارد و رسیدگی به کارها را راحت‌تر و خطاهای پرونده‌های مختلف را هم کاهش داده است.

سامانه مودیان مالیاتی یک سایت بسیار پر کاربرد است که برای ثبت اظهارنامه‌های مختلف مالیاتی، صورت حساب‌ها و فاکتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی صاحبان مشاغل مختلف موظف هستند که در این سامانه ثبت نام کنند. در ادامه به پاسخ پرتکرار ترین سوالات کاربران مثل مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان، آموزش تصویری سامانه مودیان، سامانه مودیان چیست؟ و… پرداخته‌ایم.

سامانه مودیان چیست؟

قطعا اولین سوالی که پس از شنیدن اسم این سایت برای شما پیش می‌آید این است که سامانه مودیان چیست؟ یکی از توضیحاتی که می‌توان در مورد عملکرد و چیستی این سامانه ارائه داد، به نقش این سایت در نظم‌دهی به برنامه‌های دولتی اشاره دارد. در واقع یکی از مشکلاتی که این اواخر به شدت گریبانگیر سازمان امور مالیاتی کشور شده، فرارهای مالیاتی افراد مختلف بوده است. این سامانه جهت سامان‌دهی به اینگونه مشکلات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. فرارهای مالیاتی یکی از مشکلات بسیار مهمی است که باعث کاهش بودجه شده ‌و از سمتی دیگر می‌تواند باعث فشار بیشتر به سایر مودیان و افراد پرداخت کننده مالیات باشد. پس نقش سامانه مودیان مالیاتی به عنوان یک بستری که باعث جلوگیری از فرارهای مالیاتی و برقراری عدالت می‌شود، بسیار مهم است.

امروزه ردپای تکنولوژی روی بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف مشاهده می‌شود. تاثیرات گسترده شدن دنیای اینترنت و دیجیتال در کسب و کارها و فعالیت‌های مختلف دیده می‌شود. این اثرگذاری ها می‌توانند مثبت و یا منفی باشند. از جمله اثرات مثبتی که تکنولوژی روی فعالیت‌های اداری داشته است، بحث سامانه‌های مختلف است. شاید بتوان گفت که بهترین پاسخ برای سوال سامانه مودیان چیست، همین باشد. ادارات و سازمان‌های مختلف بسته به حجم کاری و موارد دیگر، نیاز دارند که با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی بتوانند کارهای خود را پیش ببرند. سامانه مودیان مالیاتی آن بخش از فناوری‌های دیجیتالی سازمان امور مالیاتی است که هسته اصلی فعالیت‌های این سازمان به آن وابسته است. در نتیجه بدیهی است که خیلی از کارکردها و وظایف این سامانه، به واسطه طراحی آن صورت بگیرد.

آموزش اصطلاحات و‌ نحوه کار با سامانه مودیان

برای اینکه بتوانید به خوبی با این سامانه کار کنید، ابتدا باید به خوبی درک کنید که سامانه مودیان چیست که در قسمت قبل توضیح داده شد و در ادامه راجع به مفاهیمی که در این سامانه قابل دسترسی هستند، یک دید کلی داشته باشید. در این قسمت به صورت اجمالی آموزش سامانه مودیان را دریافت کنید. برخی از مفاهیم مربوط به مسائل مالیاتی و برخی دیگر به خود سامانه مربوط هستند که در این قسمت به صورت خلاصه درمورد هریک از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

دریافت گواهی امضا الکترونیک

یکی از مواردی که برای استفاده از خدمات مالیاتی احتیاج دارید، دریافت گواهی امضای الکترونیک است. معمولا این مورد با استفاده از سامانه مودیان انجام نمی‌شود. شما می‌توانید امضای خود را به صورت حضوری و غیر حضوری دریافت کنید. داشتن گواهی امضای الکترونیک مزایای بسیاری دارد که ازجمله آن سهولت در انجام فرآیندهای مالیاتی است.

حافظه مالیاتی

منظور از حافظه مالیاتی در آموزش سامانه مودیان، یک نوع حافظه الکترونیکی برای ثبت و نگهداری اطلاعات ثبت شده در صورتحساب‌ها‌ی الکترونیکی است که این اطلاعات را به سامانه مودیان انتقال می‌دهد. این حافظه هم صورت نرم افزاری و هم سخت افزاری دارد. نکته مهم این است که هر حافظه مالیاتی باید دارای یک شماره شناسه مخصوص باشد.

صورت‌ حساب الکترونیکی

نوعی صورت‌حساب است که قطعا هنگام کار با سامانه مودیان به آن برمی‌خورید. این صورت‌حساب از این جهت مخصوص در نظر گرفته می‌شود که دارای یک‌ شماره منحصر به فرد مالیاتی است که روی آن درج شده است. معمولا مشخصات و اطلاعات صورتحساب الکترونیکی بسته به کسب و‌کار شما، توسط سازمان اعلام می‌شود. در نمونه‌هایی که از درگاه پرداخت الکترونیکی و یا دستگاه کارتخوان استفاده می‌شود، رسید یا همان گزارش الکترونیکی خرید، هم ارز با صورت‌حساب قرار می‌گیرد.

اشخاص

اشخاص مشمول ثبت نام در سامانه مودیان، تمامی صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی . اشخاص حقوقی کسانی هستند که بنابر موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ با اصلاحات بعدی که ذکر شده، همگی از مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان هستند.

چرا باید در سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟

ممکن است فرایند ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی برای شما کمی وقت گیر و کسل کننده باشد. اما باید بدانید که شما با یک‌بار وقت گذاشتن فرایند نام نویسی را تکمیل می‌کنید. در واقع به مراتب فرایند ارسال اطلاعات و مکاتبات شما با سازمان امور مالیاتی به مراتب بسیار کوتاه‌تر‌ می‌شود. برای تأسیس این سامانه هزینه زیادی صرف شده است که ممکن است به نظر شما بیهوده باشد. در این قسمت به برخی از فواید راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی اشاره می‌کنیم.

افزایش سرعت رسیدگی: یکی از خاصیت‌های منحصر به فرد سامانه مودیان مالیاتی این است که بخاطر بهره گیری از اینترنت یک هماهنگی کامل بین بخش‌های مختلف سامانه امور مالیاتی ایجاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که رسیدگی کارکنان به قسمت‌های مختلف و امور مودیان با سرعت بیشتری انجام بگیرد.
کاهش خطا: سامانه مودیان مالیاتی دسته بندی پرونده‌ها و… باعث کاهش خطاهای مختلف در رسیدگی به صورت حساب‌ها می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت که امکان به وجود آمدن خطاهای دستی در رسیدگی به امور کاهش پیدا می‌کند.
دسترسی: همواره یکی از بهانه‌های افراد متخلف بابت فرار مالیاتی نبود امکان دسترسی و‌ بی اطلاعی نسبت به اطلاعیه‌ها بوده است. این سامانه امکان دسترسی شما و مکاتبه مستقیم با سازمان امور مالیاتی را فراهم می‌کند. از سمت دیگر باعث می‌شود که اطلاعیه‌ها را دریافت کنید. این کار از بهانه‌های واهی افراد متخلف جلوگیری می‌کند چون دسترسی مودیان به سامانه راحت است.
پاسخ‌دهی بهتر: اگر به آموزش تصویری سامانه مودیان توجه کنید و‌موفق به ثبت نام‌ و‌ افتتاح حساب در آن شوید، فرآیند پاسخ دهی و بررسی صورت‌حساب‌های شما بهتر صورت می‌گیرد و دیگر نیاز به مراجعه حضوری و صرف وقت و هزینه اضافی ندارید.
امنیت: شما اطلاعات مختلفی را در سامانه مودیان مالیاتی وارد می‌کنید. سامانه‌های که صاحبان مشاغل مختلف صورت‌حساب‌ها و اطلاعات مالی و شخصی خود را وارد می‌کنند، باید آن‌قدر مطمئن و ایمن باشد تا از سرقت این اطلاعات جلوگیری کند. سامانه مودیان از حفاظت شبکه و طراحی خوبی برخودار است و تا کنون گزارشی مبنی بر به سرقت رفتن اطلاعات از این سامانه منتشر نشده است.
جلوگیری از فرار مالیاتی: درواقع یکی از مشکلاتی که این اواخر بشدت گریبانگیر سازمان امور مالیاتی کشور شده، فرارهای مالیاتی افراد مختلف بوده است. این سامانه جهت سامان‌دهی به اینگونه مشکلات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. فرارهای مالیاتی می‌تواند باعث کاهش بودجه شده ‌و از سمتی دیگر باعث فشار بیشتر به سایر مودیان و افراد پرداخت کننده مالیات می‌شود.
بهره گیری از تکنولوژی: امروزه رد پای تکنولوژی روی بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف مشاهده می‌شود. این اثرگذاری می‌توانند مثبت و یا منفی باشد. ازجمله اثرات مثبتی که تکنولوژی روی فعالیت‌های اداری داشته است، بحث سامانه‌های مختلف است.
ادارات و سازمان‌های مختلف بسته به حجم کاری و موارد دیگر، نیاز دارند که با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی بتوانند کارهای خود را پیش ببرند. سامانه مودیان مالیاتی آن بخش از فناوری‌های دیجیتالی سازمان امور مالیاتی است که هسته اصلی فعالیت‌های این سازمان به آن وابسته است. در نتیجه بدیهی است که خیلی از کارکردها و وظایف این سامانه، به واسطه آن صورت بگیرد.

ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی

دقت کنید که برای ورود به سامانه مودیان از لینک اصلی سایت استفاده کنید. آدرس این سامانه tax.gov.ir است. باید بگوییم که در اواخر تیر ماه این سامانه به صورت کاربردی راه اندازی می‌شود و دسترسی عموم به آن ایجاد خواهد شد. در بند پ ماده یک قانون مذکور تعاریف زیر برای این سامانه ذکر شده است. مهم‌ترین موارد ذکر شده در قانون به شرح زیر هستند‌.

اطلاعات: سامانه موجب تبادل اطلاعات بین مودیان و سازمان امور مالیاتی می‌شود. افراد حقیقی و حقوقی باید در این سامان مدارک خود را بارگذاری کنند.

آپلود صورتحساب: مهم‌ترین وظیفه افراد پس از ثبت نام در سایت به جای ارسال صورت حساب‌ها از طریق سامانه معاملات فصلی، از این طریق اطلاعات خود را با سازمان امور مالیاتی به اشتراک می‌گذارند. همچنین واحدهایی صنفی مختلفی که با خریدار آخر در ارتباط هستند، باید اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان خود را هم در این سامانه آپلود کنند.

صحت اطلاعات: مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، صحیح وارد کردن اطلاعات است. لطفاً حتما دقت داشته باشید که هنگام وارد کردن و ثبت اطلاعات، تمامی موارد را به صورت صحیح وارد کرده باشید. البته امکان تصحیح اطلاعات وجود دارد اما ترجیحا اگر از ابتدا ثبت نامتان به صورت صحیح باشد، دردسری بابت اشتباه وارد کردن اطلاعات نخواهید داشت. در این حالت امکان اشتباهات سیستمی هم کاهش پیدا می‌کند.

آموزش سامانه مودیان

یکی دیگر از سوالاتی که مودیان‌ها با کارشناسان مطرح می‌کنند این است که چطور باید در این سامانه ثبت نام کرد؟ مراحل ثبت نام آن چگونه است؟ در این قسمت آموزش سامانه مودیان، مراحل ثبت نام به این سامانه را توضیح می‌دهیم.

۱) ورود به سایت

برای افتتاح حساب کاربری در سامانه مودیان مالیاتی سرچ کردن آدرس اینترنتی my.tax.gov.ir است. توجه کنید که فیلتر شکن خود را خاموش کنید و سپس وارد سایت شوید. در اولین گام شما وارد صفحه اول سایت می‌شوید.

۲) ورود اطلاعات

در مرحله بعدی اطلاعاتی مثل کد ملی و یا شناسه ملی را در سایت وارد می‌کنید. قاعدتا کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی استفاده می‌شود. در ادامه سامانه از شما تاریخ تولد و شماره همراه متعلق به خودتان را درخواست می‌کند. در نهایت کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد کنید و سپس دکمه ثبت نام را بزنید.

۳) ایجاد کارپوشه

مرحله سوم مربوط به ایجاد کارپوشه است. در این قسمت شما وارد صفحه اول سایت شده‌اید. توجه کنید که هنوز فرایند شناسایی شما برای سیستم تمام نشده است. در ادامه باید روی گزینه ایجاد کار پوشه در سامانه مودیان مالیاتی کلیک کنید. در این قسمت نام‌کاربری و‌رمز عبور شما به صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد. در قسمت اول آموزش تصویری سامانه مودیان گفتیم که حتما شماره تلفنی که متعلق به خودتان است و به آن دسترسی دارید را وارد کنید تا نام کاربری و رمز عبور برای شما قابل دسترس باشد.

کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی چیست و چرا اهمیت دارد؟


سامانه مودیان از طریق ایجاد یک کارپوشه که با مجوز سازمان امور مالیاتی به هر کاربرد اختصاص می‌دهد، می‌تواند صورتحساب‌ها و دیگر موارد را به ثبت برساند. درواقع کارپوشه صحفحه‌ای است که سامانه در اختیارتان قرار می‌دهد تا موارد مربوطه را ثبت کنید. اهمیت استفاده از سامانه مودیان مالیاتی در ارسال صورتحساب‌ها و بهینه سازی مالیات‌ها است. مثلا ابتدا باید فروشنده فاکتور را ارسال کنند و خریدار با مراجعه به کارپوشه خود فاکتور را تایید و یا رد کند.

همچنین اگر کاربرد فاکتورها را طبق ضوابط سازمان مالیاتی به سامانه مودیان ارسال کند، کاربرد نیازی به ارسال لیست معاملات ماده ۱۶۹ ندارد. فاکتورهایی که بدین شیوه بارگذاری می‌شوند، نیازی به رسیدگی سامانه مودیان نخواهند داشت. در غیر اینصورت کاربر مشمول بخشودگی‌های مالیاتی نمی‌شود و همچنین جرایم پیش بینی در قانون پایانه‌های فروشگاهی می‌شود. اگر کاربری کارپوشه اختصاصی نداشته باشد، با مشکلات و جرایم مالیاتی عدیده‌ای رو به رو خواهد شد.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ (مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان)
مهم‌ترین فاکتور برای تشخیص اینکه چه افرادی مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان هستند، طبق قانون تعریف می‌شود. در توضیح بیشتر قانون ثبت نام افراد حقیقی و حقوقی در سامانه مودیان مالیاتی، بندهای مختلفی به ضمیمه آن منتشر شده است که به صورت جزیی توضیح می‌دهد که دقیقا چه افرادی مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان هستند. توضیح ساده‌تر آنکه می‌توان مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان را به دو گروه کلی تقسیم‌ بندی کرد. این دو گروه باید علاوه بر ثبت اظهار نامه مالیاتی خود، در سامانه مودیان مالیاتی هم ثبت نام کنند.

۱) افراد حقیقی: اولین گروهی که باید در این سامانه ثبت نام کنند، آن دسته از افراد حقیقی هستند که خودشان صاحبان مشاغل و واحدهای مختلف تولید، فروش و… هستند. طبق قانون واحد آن‌ها می‌تواند صنفی یا غیر صنفی باشد.

۲) افراد حقوقی: تمامی افراد حقوقی کلیه شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیر تجاری در این دسته قرار می‌گیرند.

چه کسانی در گروه مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان قرار نمی‌گیرند؟

گفتیم که تنها معیار برای انتخاب افرادی که مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی می‌شوند، قانون است. با مطالعه قانون و‌مشورت با کارشناس یا وکیل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آیا شما هم در گروه مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان هستید یا خیر. مطابق با قانون اشخاص حقیقی در ماده ۸۱، اشخاص مشمول ماده ۱۴۲ و صاحبان مشاغل گروه سوم که کالاها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده را ارائه می‌کنند، از ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی معاف هستند.

بخشنامه و قانون جدید سامانه مودیان کدام است؟

در ادامه آموزش سامانه مودیان باید بگوییم که این سامانه همواره درحال به روز رسانی است و بالطبع برخی از قوانین هم بسته به اقتضا و موارد مختلف مورد باز بینی قرار خواهند گرفت. سامانه مودیان مالیاتی در شش بخش تالیف شده است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱) تعریف
۲) تکالیف اشخاص مشمول
۳) تکالیف سازمان‌ها
۴) تشویق‌ها
۵) ضمانت اجرایی
۶) نظارت بر اجرا

سوالات متداول پیرامون سامانه مودیان مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان چگونه است؟

امروزه استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در مشاغل مختلف بشدت شایع‌ است. صاحبان این دستگاه‌ها در گروه مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان قرار می‌گیرند. فرار مالیاتی صاحبان این افراد قابل پیگیری است؛ اما ابهامی که برای صاحبان دستگاه کارتخوان وجود دارد این است که نحوه محاسبه مالیات این دستگاه چگونه است؟ باید بگوییم که از این بابت نگران نباشید‌چون نرخ محاسبه مالیاتی که به دستگاه‌های کارتخوان تعلق می‌گیرد، همانند مقدار مالیات مشاغل حساب می‌شود. شما باید پرونده مالیاتی را در ابتدا دریافت کنید و سپس کد پرونده مالیاتی هم بگیرید. برای اینکار باید در سایت tax.gov.ir ثبت نام کنید. مراحلی که باید برای گرفتن پرونده و کد مالیاتی طی کنید، در سایت توضیح داده شده است.

چگونه می‌توان دستگاه کارتخوان دریافت کرد؟
استفاده دستگاه کارتخوان نه فقط در فروشگاه‌ها، بلکه در مطب پزشکان، در وسایل حمل و نقل عمومی و… هم استفاده می‌شود. شما می‌توانید از طریق درگاه ملی خدمات مالیات، بدون مراجعه حضوری اقدام به دریافت دستگاه کارتخوان خود کنید. با این روش شما می‌توانید به سادگی دستگاه را بگیرید و دیگر مشمول پرداخت هزینه نمی‌شوید.

درباره Ehdas Questکاربر طلایی

ارسال نظر

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

با تیک زدن این دکمه شما قوانین و مقررات و حریم خصوصی را پذیرفته اید.